Ważne: Strona http://www.praca.arvato.pl/ wykorzystuje pliki cookies.
Używamy cookies i podobnych technologii m.in. w celach reklamowych, statystycznych, świadczenia usług. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że będą one umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. Zawsze możesz zmienić te ustawienia. - Poznaj szczegóły.
  Mapa strony    
Strona główna   ››   Baza wiedzy
Aktualności
EQ - inteligencja emocjonalna
16-01-2015

                Od wielu lat słyszymy o dominacji inteligencji emocjonalnej określanej jako EQ nad inteligencją tzw. akademicką, czyli słynnym IQ.  Odkąd pojawiły się pierwsze wzmianki o tym, że samo IQ nie gwarantuje sukcesu w życiu, tylko właśnie wysoko rozwinięta inteligencja emocjonalna, wielu psychologów prowadziło i nadal prowadzi badania potwierdzające te tezy.

Czymże zatem jest ta słynna inteligencja emocjonalna? Najprościej rzecz ujmując to umiejętność wykorzystania swoich kompetencji i potencjału do elastycznego i skutecznego radzenia sobie z problemami. 

Jednym z najsłynniejszych badaczy tematu jest psycholog Daniel Goleman, twórca wielu książek i publikacji związanych
z inteligencją emocjonalną. Goleman prowadził obserwację losów absolwentów Harvardu, w której to zauważył, że to nie osoby
z bardzo dobrymi wynikami w nauce oraz wysokim ilorazem inteligencji IQ odnoszą sukcesy zawodowe oraz w życiu prywatnym, ale te, które potrafią przy pomocy swoich emocji wykorzystać swoją wiedzę i umiejętności.           

Goleman określił inteligencję emocjonalną jako zdolności rozpoznawania przez nas naszych własnych uczuć i uczuć innych, zdolności motywowania się i kierowania emocjami zarówno naszymi własnymi, jak i osób, z którymi łączą nas jakieś więzi.(Goleman,1995)

Co to oznacza w praktyce i jakie są korzyści z rozwijania inteligencji emocjonalnej?

W inteligencji emocjonalnej możemy wyróżnić 3 kompetencje:

1.       Kompetencje psychologiczne, które gwarantują zdolność do budowania relacji z samym sobą. Wymienia się tutaj takie umiejętności jak samoświadomość, samoocena i samokontrola. Osoby posiadające te kompetencje:

  • Mają świadomość swoich mocnych i słabych stron i potrafią wykorzystać tę wiedzę do osiągania sukcesów
  • Analizują swoje doświadczenia i wyciągają z nich wnioski na przyszłość
  • Są otwarte na informacje zwrotne i akceptują zdanie innych, nawet jeśli jest odmienne
  • Potrafią spojrzeć na siebie z dystansem
  • Posiadają gotowość do ciągłego rozwoju i nauki
  • Biorą na siebie odpowiedzialność za osiąganie własnych celów
  • Wykazują pozytywne nastawienie i radzą sobie z uczuciami takimi jak niepokój czy złość w trudniejszych chwilach

 

2.       Kompetencje społeczne, dzięki którym możemy budować dobre relacje z innymi ludźmi. Kluczowe są tutaj empatia
i asertywność. Osoby posiadające te kompetencje:

  • Potrafią słuchać innych i odczytywać ich uczucia, potrzeby i wartości
  • Okazują wrażliwość w stosunkach międzyludzkich i potrafią wczuć się w punkt widzenia innych
  • Są nastawione na pomoc i wspieranie innych osób oraz wykazują chęć współpracy i rozwiązywania konfliktów
  • Potrafią nawiązywać i utrzymywać dobre relacje z innymi
  • Otwarcie wyrażają swoje zdanie i okazują emocje, ale bez naruszania praw i psychicznego terytorium innych osób

3.        Kompetencje działania (prakseologiczne), które określają nasze nastawienie do realizacji powierzonych zadań oraz wyzwań.  Na działanie ma wpływ m.in. motywacja, zdolności adaptacyjne oraz sumienność. Osoby posiadające te kompetencje:

  • Chętnie podejmują ryzyko, stawiają sobie ambitne cele i są nastawione na osiąganie dobrych wyników
  • Dążą do celu pomimo niepowodzeń
  • Potrafią dostosować się do otoczenia i radzić sobie w dynamicznym środowisku
  • Podejmują decyzje nawet pod wpływem stresu
  • Przyjmują odpowiedzialność za zadanie i są konsekwentne w jego realizacji

Przykład inteligencja emocjonalna  w praktyce:

Jednym z przykładów posiadania kompetencji zarówno psychologicznych jak i społecznych  jest używanie komunikatu typu „JA” zamiast komunikatu „TY”. Często podczas komunikacji z drugą osobą, szczególnie przy ważnych dla nas tematach, oceniamy ją, krytykujemy czy osądzamy, co może prowadzić do reakcji obronnych czy agresji. A to już pierwszy krok do powstania konfliktu.

Podczas przekazywania informacji warto jest skoncentrować się na własnych emocjach i potrzebach i o nich mówić w kontekście danej sytuacji, co pozwoli nam uniknąć osądzania czy krytykowania innych.

opis moich uczuć > zachowanie drugiej osoby > konsekwencje dla mnie > moje oczekiwania

Przykład:

Komunikat typu TY:  Ciągle się spóźniasz z raportem!

Komunikat typu JA:  Stresują mnie sytuacje, w których muszę czekać na raport od Ciebie, a jest już po terminie. Nie mogę wtedy wykonać swoich zadań na czas. Chciałbym abyś w przyszłości  przesyłał mi raport na czas.

Proste? Pewnie na początku nie. Ale jak wiadomo nie od dziś - wszystko, co ćwiczone i powtarzane wchodzi w krew i staje się naszym naturalnym zachowaniem.  I na koniec  dobra informacja – kompetencje składające się na inteligencję emocjonalną  nie są wrodzone. Można je rozwijać przez całe życie bazując na doświadczeniach i pracy nad sobą.

Temat jest z pewnością warty zgłębienia, bo przecież inteligencja emocjonalna może nam pomóc w odniesieniu sukcesu.

 

Opracowała: Kamila Kucharska-Wełna, Specjalista ds. szkoleń w arvato, Dział Rozwoju Kadr

 

Podmiot odpowiedzialny za treści - Arvato Polska Bertelsmann 2018
Realizacja: Ideo
Powered by: CMS Edito