Ważne: Strona http://www.praca.arvato.pl/ wykorzystuje pliki cookies.
Używamy cookies i podobnych technologii m.in. w celach reklamowych, statystycznych, świadczenia usług. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że będą one umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. Zawsze możesz zmienić te ustawienia. - Poznaj szczegóły.
  Mapa strony    
Strona główna   ››   Baza wiedzy
Aktualności
Zarządzanie projektami - co to jest?
14-11-2014

Projekty są często pojawiającym się pojęciem w dzisiejszych organizacjach. Czym tak właściwie są projekty i co znaczy zarządzać projektem?

Projektem nazywamy najczęściej unikalne, złożone przedsięwzięcie określone w czasie. Rozwijając to możemy powiedzieć, że projekty mają swój początek i koniec, są jednorazowe, niepowtarzalne i często angażują wiele osób w wielu różnych zadaniach. Opierając to o przykłady:  projektem będzie wdrożenie nowego systemu informatycznego czy otwarcie nowego oddziału przedsiębiorstwa. Są to inicjatywy złożone, mające swoją datę zakończenia i w swojej postaci są niepowtarzalne. Projektem nie jest np. konfiguracja nowego stanowiska pracy czy rekrutacja pracownika. Są to zadania powtarzalne więc nie posiadają podstawowej cechy projektu jaką jest unikalność.

Ponieważ projekty, jako inicjatywy złożone i często długoterminowe, cechują się często dużą liczbą zadań, zależności i osób biorących w nich udział, wymagają aby nimi zarządzać. Tu pojawia się rola Kierownika Projektu, osoby odpowiedzialnej za koordynację pracy w projekcie aby zrealizować jego cel. Jest to trudna rola, która musi godzić oczekiwania Klienta, Sponsora projektu z często nie sprzyjającym otoczeniem. Ja sam lubię określać Kierownika Projektu jako osobę zmuszającą rzeczywistość do nagięcia się w kierunku realizacji projektu. Zarządzanie projektem rozpoczyna się od dobrego zdefiniowania tego co jest do zrobienia, zaplanowania tego w czasie, doboru odpowiednich ludzi do realizacji oraz zwrócenia uwagi na zagrożenia, które mogą przeszkodzić w pracach. Te kolejne czynności sprowadzają się do pojęć Zarządzania Zakresem, Zarządzania Czasem, Zarządzania Zasobami Ludzkimi i Zarządzania Ryzykiem. Są to główne aspekty codziennej pracy Kierownika Projektu.

Osobiście uważam, że w zarządzaniu projektami chodzi przede wszystkim o realizację celu projektu, reszta jest tylko narzędziami które mają w tym pomóc. Wydaje się to oczywiste, ale niekoniecznie musi być proste i często jest to pomijane.

Dobrze zdefiniowany cel projektu powinien być SMART:

- Simple – cel powinien być prosty w zrozumieniu. Nie powinien pozostawiać miejsca na interpretację

- Measurable – powinien być mierzalny, określony tak żebyśmy mogli jasno określić że został spełniony

- Achievable – musi być osiągalne, realny, możliwy do osiągnięcia

- Relevant – cel powinien by istotny, wartościowy

- Timely defined – określony w czasie. Musimy wiedzieć kiedy chcemy go osiągnąć

Tak zdefiniowany cel projektu bardzo ułatwia jego realizację. Pozwala na skupienie się w projekcie na tym co istotne i pozwala stwierdzić ,że projekt spełnił swoje zadanie jeśli cel został zrealizowany.

Oczywiście wszystko to bardzo łatwo wygląda w teorii. Codzienne życie zawsze szykuje Kierownikowi Projektu mnóstwo niespodzianek, które na pewno uatrakcyjnią jego pracę i każdy projekt zamieni w ciekawe wyzwanie.

Podmiot odpowiedzialny za treści - Arvato Polska Bertelsmann 2018
Realizacja: Ideo
Powered by: CMS Edito